Att marknadsföra sig genom annonser på Facebook är annorlunda mot vad det är att marknadsföra sig i till exempel tidningen. Du kan skriva ett inlägg på Facebook och trycka på en knapp som heter marknadsför inlägg. Du kommer behöva att ställa in hur stor budget du har och hur länge du kommer vilja marknadsföra inlägget. När du lägger upp det på Facebook kommer du att kunna skräddarsy det precis som du vill. Kanske vill du ha en fin bild eller bara ha någon rolig textfont som kommer att locka läsarens uppmärksamhet. Hur du än vill att din text ska se ut, kommer du att kunna fixa det.
Designa din annons
Ska du designa din annons men vet inte hur? Du kan designa in annons på egen hand om du vill det, eller låta en kompis hjälpa dig med detta. Trots att annonsen är på Facebook, kommer den ändå behöva innehålla en del fakta, som det annars hade gjort om det hade stått i tidningen. Du bör ha med vad annonsen handlar om, vem du är och varför du annonserar. Designen på annonsen kan för många spela liten roll, men det kan faktiskt locka fler personer som kommer att läsa annonsen.
Spelar det egentligen någon roll?
Hur stor roll har designen egentligen för din annons? Det kan spela olika roll för vissa människor. En del vill kanske pryda annonsen med färg och mönster medan andra bara låter den vara som den är. För publiken spelar det inte heller någon roll huruvida designen ser ut, men det kan ju alltid fånga ens intresse om man ser en annons som sticker ut. Kanske kommer fler att klicka in på den där annonsen om dess design skiljer sig från de andra inläggen på Facebook, och då kommer de ju upptäcka din hemsida/onlinebutik. Det kan även hända att denna annons blir delad bland fler och fler.